Saturday, September 10, 2011

Kawen awal?

Salam semua,

Akhir2 ni aku agak busy la dengan nk wat writing paper untuk symposium, lebih specific lagi untuk semester May 2011. Nasib la hal NPC da setel..eh, da setel ke? Oh tidak! Nak kena wat slide plak untuk NPC nnt..huhu. Tu la sifatnye sebagai student master ni. Walaupun xde bos, xde sapa nk paksa soh wat keje tp diri sendiri la yg tentukan progress work kita, especially untuk keje2 research. Sekarang ni pon masih lagi stuck dengan error yang banyak giler untuk simulation yg aku plan nk buat. Sebab desperate nk cari punca error ni, aku main hantar la email kat author yg tulis journal aku refer tu. Syukur la, nasib la Mr Bengt tu nk reply jugak email aku tu..so sekarang ni sesi balas2 email la. Tapi nampak gayanye, kalau error still besar jugak, terpaksa la present apa yg ada ni untuk sympo. Tu la keje org simulation mcm aku ni.

Tapi, minggu ni pon aku dapat solved satu problem yg student FYP mintak tolong kat aku. Dengan experience seminggu dua aku wat MATLAB, nasib la dapat setelkan problem die. Alhamduillah. Boleh la tolong sikit2. Tapi one thing yg aku perasan, dalam dunia ni xde yg susah pon sbnrnye. Sebabnye, masa degree dulu, punya cuak giler ngan MATLAB masa blaja Numet. Sampai kena hafal coding masa nk jawab lab test. Sampai camtu skali la bengong nak jawab MATLAB. Tapi sekarang ni xde la. Walaupon aku xde la cakap aku pro giler solve problem MATLAB tapi sekarang ni boleh la solve problem yang simple..See, nothing is impossible kan? Macam tu jugak la, untuk thermodynamic. Sekarang ni kurang sikit cuaknye dan boleh faham la benda2 yg simple2.

Minggu ni jugak aku baru dapat undangan kahwin dr junior aku. Agak terkejut gak la sebab aku rasa it is too early la plak untuk umur mcm dia tu. Tapi apa2 pon aku ucapkn terima kasih la (tak bagitau lg pon kat die) sbb jemput jugak. Entahla, ikut orang kot rasanye. Takrifan kawen awal tu agak subjective sebenarnye. Ada org ckp kawen awal tu pas SPM pon awal, ada jugak yg ckp umur 25 tahun pon masih lagi awal. Cuma personally, bagi aku, kalau da keje mmg da dpt lesen la nk berkahwin. Tu la prasyarat biasa . Lagi2 kalau orang lelaki, mmg la kena ada career yg stabil. Perempuan? Tak sure plak camne.

Bagi aku, kita kena ada cukup ilmu sebelum melangkah ke alam perkahwinan. Bukan stakat ada duit je sbnrnye..duit tu satu hal la, tapi ilmu yg paling penting sbnrnye. Nak kena tau ilmu perkahwinan, ilmu keibubapaan, ilmu komunikasi, ilmu masak memasak, dan sebagainye. Personally aku tak cukup lagi ilmu2 tu. Tapi bukan maksud aku,kena complete sume benda tu, baru nak kawen sbb mmg la mustahil nak master sume benda tu dalam masa yang singkat. At least, kita kena la sentiasa mencari ilmu-ilmu tersebut walaupun selepas berkahwin. Sekarang ni, biar la aku cukupkan ilmu hidup ni dulu dan sikit2 ilmu agama sementara masih kat UTP ni. Ni la salah satu main reason aku masih lagi bertahan amek master kat sini sebab kalau da start keje, agak la susah nk amek peluang2 ni. Setidak2nye, aku nak setelkan mission2 yg aku da plan awal tahun 2011 hari tu. Insyallah.

Kawen tu mmg tetap kawen sbb benda tu fitrah kot. Harapnye bila aku da start kerja nanti, da dapat "lesen" untuk hidup, baru la boleh fikir serius benda ni. First thing first, please take care of ur self before taking care others. Sebab tu la aku nk abiskan master ni cepat2. Kalau da ada komitment lain, especially as suami dan isteri, memang la agak susah. Haha..Insyallah jodoh pon nanti ada la. Kalau bukan dengan si "A", ngan orang lain pon boleh jgk janji baik budi, ada rupa sikit, keluarga baik2, ok je. Tapi si "A" pon kena la faham aku, sekarang ni aku xleh la nk terus terang ngan mak ayah aku. Kalau da keje baru la boleh terpacul ayat "Mak, saya nak kawen"..haha.

Kepada kawan2 yg bakal jadi suami, isteri, aku ucapkan tahniah sebab korang da masuk satu level hidup yg tak sama macam org bujang. Jadi la suami dan isteri yg baik2 (aku pendekkn je la nasihat ni sbb korang pon boleh bajet la nasihatnye). Insyallah, turn aku plak tahun depan..haha.

Bye2.

No comments:

Post a Comment