Thursday, September 22, 2011

Takmo merungut

Salam semua,

Ni adalah update yg agak terbaru dari aku (walaupun hakikatnye skrg ni agak busy, tp still sempat jgk update benda ni)...Well, dah ada org 'reply' dengan latest entry aku..Bagus la, nmpknye ada pembaca tegar la utk blog ni...haha. Utk Si A tu, apa yg aku tulis dalam entry tu la kenyataannye. Terima kasih sbb da byk bagi inspirasi utk aku selama ni. I need to know more about you. Characteristic baik tu dah ada, cuma aku nk tau 'the other side' of you..xpe, amek la masa ni utk kenal hati budi masing2 dlu..Ok, stop for a while pasal benda ni.

Aku xnk cite psl nk kawen awal ke apa tp nk crite psl benda yg kita hari2 hadap. Hmm..kadang2 aku terpikir jgk la, kenapa la aku masih nk duduk kat bumi UTP ni lg. Kan kat luar tu aku senang lagi, keje kat big oil and gas company, then kumpul duit byk2 tiap2 bulan, then kawen, then ada family dan seterusnye. Tapi kenapa aku masih lagi kat sini?? Buang masa je keje stakat elaun RM1650 pastu ada contract setahun stgh. Tak ke menempah bahaya je? Tak buang masa ke? Org akan cakap..aku deserve better dgn result aku masa degree yg elok tu. Xde nk wat masa ngan benda2 tak menguntungkn ni....Mmg tu la benda2 yg sentiasa ada dlm kepala hotak aku ni. Seriously, realitinye orang akan pandang duit jgak..tu la lumrah hidup. Aku balik kmpg pon, pakcik aku boleh pandang lekeh kat aku sbb aku x keje lg. Bajet aku mcm dak2 lagi..Sigh :(

U know what...aku nye niat nak masuk UTP ni balik sbbnye aku suka keje sbg pengajar aka cikgu. Ni la niat aku. Walaupun aku tau keje GA aku tu sbnrye xde gaji yg hakiki pon..cuma cover tuition fee aku je. Tapi tu la, sbb aku suka keje benda2 ni, aku gigihkn jgk masuk jd GA kat sini. Kadang2 org tak nampak keje ktorg ni pon..org tau keje kat big oil n gas, ada position Process Engineer ke, Project Engineer ke dan sbgnye tu la keje paling tinggi nilainye. Mungkin xde pon yg sanggup amek tugas ni pon..huhu.

Aku harap la yg jalan aku pilih ni Allah berkati dgn kejayaan dan ketenangan..alhamdulillah, aku dpt rasakn benda tu berbnding ngan keje yg aku penah wat sblm ni. Hmm..tak crite lg keje research aku..hari2 mcm2 dugaan aku hadapi. Tp bila aku pikir2 balik, ni semua keje Tuhan. Aku tak boleh nk merungut setiap masa. Aku tau, manusia biasa cam aku ni mmg la mudah nk merungut sana sini dengan kekurangan yg ada. Tapi aku selalu ingatkn diri aku yg ada org yg lg susah dari aku, ada org yg lagi kecewa dari aku. Kesusahan diorg tu kalau nk diibaratkan, kalau tak cari duit hari ni mmg berlapar la sepanjang hari. Bayangkn la keadaan macam tu. Satu je yg aku pasti, kalau kita merungut, unsur2 negative tu akan menguasai diri kita, sume benda yg kita buat rasa tak kena, tak menjadi.

So, klu korang rasa betapa palatnye hidup korang, bersabar la. Sentiasa la berfikiran positive wpon korang tau mmg dah dead end korang masa tu. Pasti ada jalan keluar bagi setiap masalah. Yakinlah. Yg penting niat kita dalam apa sahaja yg kita buat. Aku selalu mengharapkn kerja aku ni jadi sebahagian ibadat harianku sampai aku mati..tugas nk memajukan masyarakat dgn teknologi dan tugas nk mengajar anak2 org supaya jadi org berguna. Selagi niat kita itu baik, selagi itu Allah akan tunjukkan jalan kemudahan. Yakinlah.

Tu je yg aku harapkn skrg ni. Semoga jalan yg aku pilih ni dipermudahkan hendaknya. Ditunjukan jalan penyelesaian. Sebelum aku tamatkn entry ni, aku nak petik dua ayat dalam Surah Al-Syarh (atau Surah Alam Nashrah): "Maka sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan. Sesungguhnya bersama kesulitan ada kemudahan (Ayat 5-6). Dua kali Allah cakap setiap kesusahan ada kesenangan..Bukan sekali. Tapi dua kali. Maka fikir2kan lah ye :)

No comments:

Post a Comment