Saturday, January 28, 2012

Anda tak pernah gagal pun!

Assalamualaikum wbt,

Baru je update last blog minggu lepas. Well, someone gave a comment with my previous entry and maybe I shouldn't have written in such a way. Xpela..abaikan dulu pasal benda tu. Aku tak nak crite psl benda tu sbnrnye. Cuma ni la luahan hati aku utk masa skrg ni.

Last week, aku amek cuti byk jgk la sbb ada cuti CNY. So balik KL hari jumaat, then balik ke UTP hari khamis minggu kemudiannya. I don't have any idea why I should go back on Thursday (instead of staying in my home at KL) just because I don't feel comfortable doing nothing for my research works. Tak boleh la stay lama2, minggu depan da nk gi Korea plak. So kena la cover hari2 yg aku escape keje masa gi Korea Darul Aman tu dulu..Balik umah KL pon, tak ramai yg ada masa tu. Cuma aku stay je la kat umah sebab kesiankn mak tinggal sorang2 (sbb Abah gi Djakarta pulak 4 hari).

One good thing yg aku perasan ialah bila aku away from dunia2 maya (facebook, gmail n blogserius) especially kat rumah KL, somehow, aku rasa 'real' human relationship especially dengan mak. Mak aku bukan tech-savvy, so die tak tau pun mcm mana guna fb, google dan sbgnye. Just bila aku berada kat rumah, memang betul2 rasa aman, tak macam duduk kat UTP ni. Tak tau la sbb apa tp aku rasa Allah punya kehendak nak bg rahmat kat rumah tu kot. Waallah'uallam. Baru sekarang aku dapatkan limpah kasih sayang mak abah aku bagi kat anak2 die.

Recently, mak selalu jgk la mengomel tangan die sakit2. Hari tu pon abang uda tolong urutkn sikit2 tangan tu. Mak bgtau jgk la dulu sbb tak tahan sgt sakit, kena inject steroid kat tangan tu sndiri baru la rasa ok. Sekarang sakit tu datang balik. Aku sbnrnye mcm tak ambil kisah pon sbb aku tau memang perangai mak mmg mcm tu, suka mengomel2. Cumanye, bukan benda tu yg aku nk highlight. Just aku baru rasa mak pon makin bertambah usia, anak2 pon apatah lagi. Dengan usia perkahwinan mak abah da mencecah 30 tahun, aku assume byk da suka duka diorg hadapi nk membesarkan ktorg 5 beradik.

Hakikat hidup begitu la..kadang2 aku rasa sebak sbb da terlalu byk mak abah korbankn untuk aku tp aku mcm tak ambil peduli. Masa kecik2 dulu, mak la yg jaga aku masa aku masuk ward (sbb kecik2 selalu kena asthma), tak penah plak rasa berat hati nk jaga aku. Terlalu byk pengorbanan sampai aku pun tak tau mcm mana nk balas balik. Kadang2 aku ni suka jgk melawan ckp diorg just because ikut rasa sedap hati kita dan rasa kita lagi hebat dari diorang. Tapi begitu la hakikat hidup, putaran alam. Yg muda jadi tua. Aku terpaksa hadapi jgk kenyataan ni. Suatu hari nanti, aku pun pasti hadapinya jua.

Cumanye, bila aku ada kesedaran mcm tu, insyallah aku akan cuba jadi anak yg baik. Tak nk da nk melawan ckp especially mak suruh sana sini. Aku pun tak tau bila kita sume akan menghadap Tuhan Yang Satu. Bila tiba masa nanti, kita akan pergi jua. Benda ni buat aku lebih appreciate benda yg aku ada skrg ni. Utk sapa2 yg baca entry aku ni, berbaktilah kepada mak ayah kita dulu sblm kita rasa menyesal. Paling tidak pon, call atau sms la diorg at least seminggu sekali. Percayalah, limpah kasih sayang mereka tu memang kita tak boleh balas dgn apa benda sekalipun. Dan yg pasti, itulah limpah kasih sayang Allah Taala turunkn kepada ibu bapa kita utk menikmati nikmat cinta tu sbnrnye.

Ok la, enough psl benda ni. Just skrg ni aku kena usaha kuat sikit untuk siapkan project aku ni (by late before April ni). Ni pon byk dugaan skrg ni. Memang dowh tahap cimpan la..data dah le tak cukup, pastu nk kena wat simulation pelik2. Kadang2 aku da buntu sampai da takleh nk wat pape dah. Dok termenung je la. Tapi gitu la, memang jalan ni yang aku pilih, so akan kena abiskn jugak la sampai abis. Insyallah klu umur panjang dapat la "junjung topi" untuk kali kedua. Mcm org selalu ckp la "You are fail only when you stop doing it". Teruskan la usaha sampai jadi. Janji jangan lupa Tuhan, ada ikhtiar ngan usaha dan tawakal. Insyallah kejayaan tu pasti akan datang!

Alright, itu je la kot utk kali ni. Chiow.

No comments:

Post a Comment