Saturday, September 24, 2011

Weekend yg tenang

Salam,

Kebetulan jgak rasanye hari ni rasa cam rilek je..xde la serabut mcm dua hari lepas. Nk kena pikir paper utk antar ke PG office yg kemudiannye akan disimpan dlm stor (bukan utk dicheck)..Cumanye, isnin ni aku nk setelkn hal symposium presentation dgn Dr Muru..harap2 boleh la "tangkap" die pagi2 isnin ni. Malas da nk drag benda ni sampai ke hujung bulan 9.

Semalam pon baru je sembang ngan Dr Usama..so far aku da nampak la expected result utk project master aku ni. Honestly spjg hampir setahun aku dok wat master ni aku tak nampak dgn jelas apa target project ni. Dlm aku nye pemikiran, nk setelkan hal heat transfer dlu then baru pikir pasal phase envelope tp bila sembang ngan Dr Usama, die ckp mcm senang plak project ni. Dia nak ada "moving line" kat phase envelope tu so that project ni nmpk gempak....haha. Dah jadi cam project up sikit je dari project FYP..tp aku da tak kisah la, janji benda ni kena siap dalam jangka masa 6 bulan dari sekarang sbb aku nye GA scheme pon cover setahun setengah. Kena byk membaca, pandai susun strategi, pandai wat project management dan seumpamanya. At least dgn project ni, da byk benda aku blaja especially time mgmt ngan project mgmt which were something yg aku x penah wat sblm ni pon. Selalunye sume benda kena sumbat je masa degree dulu. Then bila masuk master ni, baru la sedar tahap aku ni takkan sama ngan level degree.

Well, that's life la..idup ni sepanjang masa ada cabaran, dugaan,ujian tiap2 hari, non-stop, 24/7. Problem akan abis (literally) kalau kita dah mati (tu pon belum tentu lg)..So everyone has his own's problem..Cuma method ngan cara je yg berbeza2 utk kita setelkan. Aku cuba jgk la memotivasikan diri ngan statement ni : mcm mana sekalipun problem tetap ada, aku tak boleh nk lari dari masalah..cuma ada cara je utk selesaikannya. So, in a nutshell, cabaran aku sekarang adalah untuk tamatkn master secepat dan se-efficient yg boleh within half year period..Mustahil atau tak sbnrnye bergantung kat diri aku..so tak boleh give up, kena rajin, banyak doa kat Tuhan, respect orang lain dan yg paling penting, tawakal..Kita ni pon sbnrnye takde daya. Semua ni bergantung kepada kententuan Allah..kita merancang yang terbaik dan harap yang terbaik sbb Allah takkan ubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka sendiri yg mengubahnya.. Janji usaha gigih mesti ada. Kena ada aim (sasaran) dalam hidup..paling tidak pon kalau tak jadi apa yg kita nak, jadi yg kurang sikit pon ok la jgk..mcm bidalan omputeh selalu ckp la " Aim for the sky, if you can't get the star then you can get the moon!".

Hoho...byk la plak falsafah aku sejak due menjak ni..Seriously klu kita takde motivasi utk kita terus idup, memang la sgt tertekan. Sebab tu Allah jadikan solat lima kali setiap hari..Dalam solat ni la kita kena amek peluang menyedarkan diri kita, apa makna sebenarnye hidup ni, apa matlamat hidup ni dan kemana kita akan pegi lepas mati..Honestly, dlu aku pon mcm bengong gak la time solat tp alhamdulillah, sekarang ada improvement sikit la. Oleh itu kawan2 sekalian, sentiasalah memperbaiki kualiti solat kita..tanya la diri samada kita nye level solat ni sama tak mcm zaman kita kecik2 dlu atau da byk berubah. Aku xde la perfect mana tapi cuma menyampaikan mana yg aku tau mengikut kapasiti diri yang masih la mencari2 ilmu.

Ok la..tu la bebelan aku utk hari ni..Aku tau blog ni pon bukannye ada org baca melainkan "someone" tu la, so sukati abah aku la nk tulis pape aku nak! Freestyle and no rule! Dijangka maybe seminggu dua ni pon agak busy jgk la utk aku siapkan framework utk two-months tasks. So maybe xde update terkini la.

Chiow. Wasalam.

No comments:

Post a Comment