Friday, February 19, 2010

Buat2 rilek sebentar..

Salam semua,

Baru je lepas cuti CNY last week..bajet sebenarnye dengan cuti yg agak la panjang, konon2nye nk wat keje2 FYP ngan PDP tapi malangnye tak tercapai lagi. Kelas pon ada sekali je, tu pon hari rabu, kelas Doc Mat utk subject Cultural Antropology (betul ke eja ni?). So, basically mmg agak free la minggu ni dan dah tambah niat utk setelkn FYP ngan PDP lagi. Tak tau la dpt siap ke tak, paling kuat pon dapat setelkan PDP dulu. Study psl compressor utk FYP tak buat lagi sebab kena bukak buku thermo balik (subject paling "best" dak2 engineering). Harap2 dapat la setelkan sebelum minggu depan. Selasa depan dah ada test OM lak, so kena siap sedia la segala kelengkapan "perang". Tambah lagi kena anta progress report FYP. Seb baik dah ada point nk bubuh, tinggal tak tulis je lagi.

Actually, utk keluaran (entri) ini, saya nak cerita sikit pasal event Baitul Muslim yg saya attend masa rabu lepas. Utk program ni, ada dua orang panelist yg agak hebat dpt bab2 masalah percintaan, Ustaz Hasrizal dengan Ustaz Habiburahamn El-Shirazy. Mereka berdua memang top list utk penulis2 novel dan buku motivasi especially mengenai bab2 cinta yg islamik. Mungkin sebab bahang cerita "Ayat Ayat Cinta" dengan " Ketika Cinta Bertasbih", so malam tu dak2 UTP yang attend boleh tahan la ramai. Apa2 pon, saya ucapkan tahniah kepada komiti Heart for Islam sebab diorg telah berjaya membuat event mereka tahun ni yang gempak. Dapat lagi manfaat kepada dak2 UTP. Memang susah nk handle event macam ni tapi mereka telah berjaya laksanakan tugas dengan sebaik2nye. Good job.

Tidak seperti Baitul Muslim yang saya pernah attend sebelum ni (tahun 2008), program kali ni lagi "best" sebab topic yang diorang bincangkan memang topic yang rasanye semua student atau remaja nak tahu mengenai cara bercinta yang diharuskan dalam Islam. Antara butir2 penjelasan yang paling saya suka ialah dari Ust Hasrizal (x silap saya la) : Jangan banyakkan mencari tetapi lebihkan menjadi. Apa maksudnye? Actually untuk bercinta tu, jangan la nak mencari yang baik,alim dan berakhlak mulia jika diri kita ni sendiri tak berubah2. Sebabnye orang yang baik tu secara fitrahnye akan mendapat yang baik, dan begitu la sebaliknye.

Actually, to be honest, salah satu objective yang saya expect dari program ini adalah mengenai "cara2 bercouple yang sebenar2nye yang kita harus lakukan". Dengan kata lain cara bercinta yang sepatutnye. Rupa2nye bercinta lelaki dan perempuan cara Islam tu bukanlah sesuatu yang dibuat main2 tetapi mestilah melalui cara yang betul dan bermatlamat. Kira bercinta tu kena ada outcome la. Oh, sangat2 la terkena kat diri saya ni.

Saya tak pernah bercinta atau dicintai tetapi penah la jugak crush kat satu dua dak pompuan. Biasa la, fitrah kan kalau kita sukakan sesuatu yang cantik. Jumpa je sapa2 yang lawa pon, dah kira "jatuh cinta" wpon rasanye lebih kepada syok sendiri...huhu. Tapi ada satu incident yang buat saya stop la dengan benda2 "kurang bijak" ni. Nak tau benda ni? Tunggu la untuk keluaran yang akan datang. Utk pengajaran semua sahaja..Tak larat nak isi blog ni buat sementara waktu..bye2.

1 comment:

  1. Ciri2 seorang blogger yang baik: Konsistensi. Mana janji kamu zaki...

    ReplyDelete