Friday, December 3, 2010

Penyesalan

Salam,

Kenapa aku pilih title "penyesalan"? Hmm..masa balik dr berjogging pagi2 kat tasik utp, aku teringat pulak kisah aku pernah keje selama tiga hari (3 hari) saja kat sebuah syarikat di Sri Kembangan (xnk mention nama. Nnt jd isu pulak). Kerja tiga hari je??

Ye, keje hanya utk tiga hari sahaja. Menarik kan? Kenapa tiga hari je? Actually terdpt mcm2 faktor yg wat aku blah dr keje sbg "design and proposal engineer". First, gaji yg sangat kecik klu nk dibandingkn ngan field2 engineering. X setimpal langsung ngan life kat KL (wpon aku org KL). At least bagi la 2k ke atas ke. X setimpal ngan keje aku dok menghadap computer, design equipment pelik2. Tu satu alasan.

Alasan yg paling mantap sbbnye environment kat situ mmg mcm x mesra langsung. Sume org wat hal sendiri. Nama pon company wat design kan. So kebykannye menghdp dpn pc sambil wat calculation pelik2 utk design column, heat exchanger, reactor etc2. Utk newcomer mcm aku agak shock jugak la dgn situasi tu. Dan lg satu, diorg x bagi proper training kot utk freshie (lebih2 lg utk aku selaku dak cheme, bukan meche). Hari kedua je dah bg keje utk kira2 total weight skid utk platform. Pejadah nye bg keje x explain cara nk wat.

Tp masa keje kat company tu, ada sorang akak ni la. Nama die Hanani. Position die bukan engineer, tp sebagai draftsman. Alaa..org yg lukis2 tu. Die baik gak la ngan aku. Plus ada brader kelantan yg aku x sure nama die apa (Kasri rsanye). Diorg ni la yg aku kenal masa kat company tu. Wpon hanya kenal tiga hari, diorg byk gak la sembang ngan aku. Time tu pon keje soh baca2 diorg nye quality handbook. Tp start hari kedua tu, aku da rasa lain mcm je la. Di antara engineer ngan draftsman ni pon mcm x ngam je. Ada conflict la.

Pastu, masuk hari ketiga, aku ckp la kat akak tu psl keje aku ni. X best la tp kena tahan jugak. Tetiba lak akak tu boleh bgtau, "Ko nk keje biarlah benda yg kita suka, bukan benda yg kita taknak wat"..Start dari situ, aku terpikir utk kuar dr company tu. Plus, aku pon x sign lagi apa2 contract dgn diorg. Keje mcm tu je la. Hari tu pulak ada meeting. Mmg tambah serabut la aku. Last2 aku wat decision yg berani mati gak la. Resign.

Slow talk sikit ngan org HR die. Die pon fhm situasi aku dan die xde kuasa nk halang aku dr berhenti keje. So petang tu, dgn xde leaving ceremony, aku blah mcm tu je dr company tu. X bgtau pape pon kat bos aku yg dok sebelah meja aku..huhu.

Agak perit gak la utk aku resign wpon time tu dak batch aku ramai je yg x dpt keje lg. Susah nk ckp, tp tu la hakikatnye. Aku yg salah ke atau company tu yg salah. Hmm..bila aku blah dr company tu, mmg byk gak la aku maki psl company tu. Ni la, tu la..mcm2 je la benda yg x puas hati. Tp bila dah empat bulan aku blah dr situ, baru la aku faham yg problemnye bukan kat company tu je tp kat diri aku sendiri.

Ye..baru skrg aku admit benda tu salah aku. Terus terang aku ni org yg degil dan x penah mengalah. Sume benda nk aku yg betul. Tapi bila pikir2 balik, menyesalnye x sudah. Kenapa la aku x appreciate keje yg aku dpt tu? Kenapa la aku x bersyukur lnsng bilamana dak2 lain ada lg yg x dpt keje? Hmmm..tu la manusia. Mmg sentiasa dlm keluh kesah. Masa balik dr jogging tu, aku terpk la kenapa aku x stay je kat situ lama sikit..at least ada la dpt experience yg berguna gak. Aku terlalu nk ikutkn matlamat hidup sgt sampai kdg2 benda di depan mata ni lansgung x appreciate. Tu mmg satu yg aku blaja. Jgn ambil mudah dalam satu2 decision tp jgn pulak terlalu takut wat decision. Byk lagi pengajaran yg aku dpt. Pasni klu nk cari keje, pilih la keje yg at least yg "menjentik" minat kita dan environ yg sesuai. Tp tu wat sebab je. Yg penting diri kita ni kena mantap. Campak la kat mana2 pon, kita kena appreciate apa yg ada depan mata kita. Jgn terlalu ikutkn hati sampai lupa benda sekeliling.

So, skrg aku da balik semula ke tempat yg lima tahun da aku menimba ilmu. Ye..bumi UTP yg tercinta. Insyallah, aku cuba (dan masih cuba lagi) utk memotivasikan diri aku di sini. Cukup la benda yg aku penah wat sebelum. Harapnye Allah dpt membantu aku tunjukkan jalan yg terbaik utk semua masalah. Tak boleh nk menyesal lg. Appreciate apa yg ada. Syukur apa yg ada.

Sekian.

1 comment:

  1. ape ar zaki.. xkan la ko keje 2 hari nk ada "leaving ceremony"... laenla keje 20 taun

    ReplyDelete